Winterbanden

Hakkers autotechniek, de winterbanden specialist bij u in de buurt! Er zijn veel merken en type banden, waardoor het vaak lastig is om een keuze te maken. Hakkers truck & autotechniek biedt daarom vrijblijvende informatie bij uw keuze voor de juiste banden voor uw auto of bedrijfswagen.

Waarom winterbanden?

Winterbanden - zomerbandenIn winterse omstandigheden hebben winterbanden veel meer grip dan gewone banden bij een glad wegdek door sneeuw, ijs of ijzel. Het is dus voor uw eigen en andermans veiligheid raadzaam om winterbanden te monteren, zodat u bij winterse omstandigheden veilig de weg op kunt.

Op een besneeuwde weg is de remweg bij een snelheid van 50 km per uur met winterbanden 30 meter, met zomerbanden is de remweg 2 maal zo lang, 60 meter!

Een alternatief is de ‘vier-seizoenen-band’ die het hele jaar onder de auto kan. Met deze banden zult u echter eerder sneeuwkettingen nodig hebben. Het blijft wel een compromis, omdat deze band nergens in uitblinkt en dus weinig extra veiligheid biedt.

Het hele jaar door met winterbanden rijden is sterk af te raden. De remweg neemt bij hogere temperaturen aanzienlijk toe. Wanneer in het voorjaar de temperaturen boven de 8 graden komen is het verstandig te wisselen naar uw zomerbanden.

Winterbanden in veel landen verplicht

Winterbanden In de meeste Europese landen is het gebruik van winterbanden in de wet vastgelegd. Meestal is het gebruik verplicht bij winterse omstandigheden en/of binnen een bepaalde periode. In sommige gevallen wordt dit met een verkeersbord aangeduid. Het niet voldoen aan de regelgeving kan u een fikse boete opleveren.

Wanneer u – zelfs buiten uw schuld – betrokken raakt bij een ongeval onder winterse omstandigheden zonder de juiste banden kan u medeaansprakelijkheid en ‘grove nalatigheid’ ten laste worden gelegd. De verzekeraar kan in zo’n geval betaling van de schade weigeren.

Winterbanden zijn – vaak afhankelijk van de weersomstandigheden, een bepaalde periode en/of een speciaal bord – verplicht in de volgende Europese landen (in alfabetische volgorde): Albanië, Bosnië/Herzegovina, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Moldavië, Montenegro, Noorwegen, Oostenrijk, Roemenië, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Turkije, Wit-Rusland, Zweden en Zwitserland.

In veel van deze landen is het in bepaalde perioden ook verplicht om sneeuwkettingen bij u te hebben of te gebruiken als dat door borden wordt aangegeven. Dat geldt eveneens voor Andorra, Bulgarije, Griekenland, Hongarije, Polen en Portugal.

Vanaf december 2010 zijn in Duitsland winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden. In Italië, Frankrijk en Zwitserland zijn ze al langer verplicht, echter alleen indien dit aangegeven staat op een verkeersbord. Hier kan – ook als er geen bord staat – echter wel de schuld worden toegewezen bij een aanrijding.

In Oostenrijk geldt de verplichting in een bepaalde periode van het jaar, de regelgeving wordt er strikt gehandhaafd; de boete kan oplopen tot €5000. In Nederland en België geldt geen verplichting, in Luxemburg alleen bij winterse omstandigheden.

Winterbanden Europa

 

De kleuren in het kaartje geven de volgende verplichting weer:

* ROOD = verplicht

*ORANJE = verplicht bij bord

*GROEN = niet verplicht

 

 

 

Extra kosten

Wanneer u besluit om winterbanden aan te schaffen is het aan te bevelen een tweede set (stalen) velgen kopen, aangezien lichtmetalen velgen niet goed bestand zijn tegen winterse invloeden en pekel. Bij gebruik van dezelfde velgen moeten deze elke keer opnieuw worden gebalanceerd en neemt de kans op beschadigingen toe. De extra kosten vallen mee, u gebruikt immers 2 sets banden naast elkaar in plaats van na elkaar.

Hakkers autotechniek in Hardenberg kan de niet gebruikte set voor u opslaan en weer verwisselen wanneer het u uitkomt. Tegenover de extra kosten staat dat de zomerbanden minder snel aan vervanging toe zijn.

Ten slotte:

Winterbanden kunnen niet worden opgereden tot de wettelijk toegestane minimale profieldiepte van 1,6 mm. Al bij 4 mm is de grip op een besneeuwde weg sterk teruggelopen. Ze ‘oprijden’ in de zomer is ook geen optie. Met de afnemende profieldiepte nemen de eigenschappen op een natte weg af; de remweg op een droge weg is altijd langer dan die van een zomerband.